Visie en missie

Als ik kijk naar de mens dan is dat niet in delen, maar als een totaal pakket. Iemand die fysiek geen beperkingen heeft, hoort in mijn ogen dan ook zo “natuurlijk” mogelijk te trainen. Dit houd voor mij in dat het lichaam getraind wordt, waarvoor het is ontwikkeld. Namelijk: in zijn geheel. De tegenstrijdigheid die ik zie als mensen 8 uur achter hun computer hebben gewerkt, naar de sportschool rijden om vervolgens zittend iets weg te duwen of naar hun toe te trekken, staat haaks op mijn visie.

Ik werk vooral vanuit een basis van zogeheten “compound” oefeningen. Dit zijn oefeningen waarbij je je hele lichaam gebruikt.
Een voorbeeld hiervan is een squat (kniebuigen), dit is in het dagelijks leven terug te zien als zitten op een stoel en daaruit weer opstaan. Een ander voorbeeld is een deadlift, wat we zien in het dagelijks leven als iets oppakken van de grond. Ik doe dit vooral met losse gewichten. Denk aan: barbells, dumbbells, kettlebells, ringen en veel eigen lichaamsoefeningen.
Vanuit mechanisch oogpunt leg ik een fundering om van daar uit steeds meer op te bouwen. Eén van die funderingen is rompstijfheid (core stability) creëren. Je lichaam leren stabiliseren tijdens oefeningen is van belang om gecontroleerd iets uit te voeren. Bij mij staat techniek dan ook centraal, eerst de kwaliteit veilig waarborgen alvorens de intensiteit wordt verhoogd.

Krachttraining is voor mij een onderdeel om het lichaam sterker te maken. De andere onderdelen zijn voeding & suppletie, rust & herstel en mentale weerbaarheid (mindset). Deze 4 elementen horen als een eenheid te werken en zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Je merkt snel genoeg als je niet goed hebt gegeten dat je niet voluit kan trainen. Ditzelfde geldt voor als je slecht hebt geslapen of als je niet geconcentreerd bent. Ik streef ernaar om alle elementen zo goed mogelijk in balans te brengen, zodat het als een eenheid gaat werken.

Mijn missie is dan ook om men bewust te maken, hoe je op een methodische en verantwoorde manier het lichaam gezond en sterker kan maken. Dit door middel van (praktische) kennis over te dragen waarbij men weet hoe ze de 4 elementen (training, voeding, rust, mentaal) kunnen optimaliseren.

Reacties gesloten